boddieensollinindonesia.reismee.nl

Boddie & Soll's 1e week in Indonesië

Lieve lezers! Daar zijn we dan! Allereerst voor de volgers die ons letterlijk willen volgen volgt nu de volgende route in chronologische volgorde: Jakarta (Java) met vliegtuig Naar Bogor met bus + minibus Naar Bandung met bus + taxi Naar Pangandaran met trein + becak+ minibus + bus (sjesos) Jakarta hebben we in principe overgeslagen, alleen een overnachting in de buurt van het vliegveld. Het door ons uitgezochte hotel bleek niet meer te bestaan, dus we hebben we ons gewoon maar ergens naartoe laten brengen. Dat liep allemaal vrij soepeltjes met de volgende dag zelfs een ontbijtje, ons eerste voedsel in Indonesië: 2 witte boterhammen met boter en jam! We werden weer gratis terug naar het vliegveld gebracht (wat een meevallers allemaal) en hebben daar een bus naar Bogor genomen, bekend om haar Botanische tuinen. Op de intense verkeersdrukte waar we na de busrit in belandden hadden we niet helemaal gerekend en het duurde even voor we uitgevogeld hadden waar we waren en hoe we op plaats van bestemming kwamen. Uiteindelijk heeft een lief schoolmeisje ons met duidelijke instructies in een minibus gesitueerd. Toen we met elkaar in overleg waren over welk hostel te nemen en een voorbijganger ving een naam op kregen we direct een escort daar naartoe met hulp bij het oversteken :-) wat we nu trouwens al echt heul goed zelf kunnen! Superprettig hostel waar we de 1e dag niks anders gedaan hebben dan chillen, eten (enak sekali!), kaarten, praatjes maken en oefenen op de Behasa Indonesia skills. De volgende dag toch maar even die tuinen bezocht en ons laten onderdompelen in Indonesische hitte, drukte, herrie, vriendelijkheid en glimlachen. Vooral blijven lachen! De mensen hier zijn ontzettend lief en behulpzaam en we krijgen behoorlijk veel aandacht. Ik denk dat we al bij een stuk of 20 Indonesische gezinnen op een familiekiekje staan. En schoolkinderen die Engels oefenen komen met de meest rare verzoeken. Toen Boddie het verzoek kreeg met een 11jarig meisje mee naar huis te gaan moest Soll toch even ingrijpen. Volgende bestemming was Bandung. Omdat we een half uur voor vertrek nog niet echt een idee hadden wat te doen besloten we met de familie van het hostel mee te gaan, waar we een tourtje van zouden krijgen en ons vervolgens bij onze bestemming zouden afzetten. Leuk geregeld dachten we, maar we pasten toch niet in de auto en het feest ging niet door. Toch maar met local transport en het laatste stukje met de taxi. Keurig afgezet bij een veel te chique hotel! De prijs voor een kamer bleek ook niet helemaal in ons budget te passen. Bleek een renovatie te zijn geweest waar de lonely planet nog niet helemaal van op de hoogte was. Lopend naar het volgende hostel waar we goor en bezweet aankwamen en nog goorder en bezweter weer vertrokken de volgende dag. Een enorme uitdaging om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen qua verkeer en soms hadden we even een mannetje met een fluitje/oversteek licht nodig, maar over het algemeen redden we ons behoorlijk prima (als Boddie Soll niet aan haar lot overlaat). We hebben nog een leuk bandje zien optreden, maar om nog een dag langer te blijven zagen we niet echt zitten en alle mooie bezienswaardigheden die in de buurt schijnen te zitten hebben we gelaten voor wat ze zijn. De volgende ochtend een prachtige treinrit langs rijstvelden en zwaaiende kinderen naar Banjar. Van daaruit een bizarre tocht met domme beslissingen en veel te hoge prijzen naar Pangandaran. Daar aangekomen liepen we het laatste stukje richting de kust waar de irritaties tot een hoogtepunt kwamen en moest zelfs de lonely planet het ontgelden en werd ferm op de grond gesmeten. Een goeie communicatie daar gaat het allemaal om :-) dus daar werken we aan! Gelukkig is het hier prachtig en konden de emoties lekker relaxed tot uiting komen. Mede dankzij het boekje voor moeilijke momenten die we vanuit Nederland hadden meegekregen. Bedankt Koen!, Mara!, mam, pap, Mars, Heini en Elfriede, Marieke (en Jonne), Henk en Hermien. Heel lief! Nu dus nog steeds Pangandaran waar we gister Boddie's verjaardag gevierd hebben (bedankt voor de felicitaties) en vandaag gesurfd hebben. Het bevalt ons hier wel, dus misschien blijven we nog een dagje. We hebben tenslotte alle tijd!!! Tot de volgende keer!

Koender

Hey Boddie en Soll! Leuk bericht. Dat het boekje voor moeilijke momenten zo snel al nodig was daar had ik niet op gerekend, maar ben blij dat de emoties in ieder geval relaxed tot uiting zijn gekomen. Klinkt als een intensieve week met al die transporten! Chillse in Pangandaran!

agnes

hoi kinderen,

Fijn om wat van jullie te horen al komt het niet zo relaxed over!
Neem even de tijd om te rusten, jullie hebben toch geen haast!
Blijf even weg uit de drukke steden. maar daar zijn jullie zelf ook al opgekomen denk ik.

zorg goed voor elkaar en geniet van de mooie dingen!

Dikke kus van agnes

agnes

WaT IS EEN BECAK TROUWENS????

Fador

He kids B&S,
Ik krijg nu al zin om langs te komen! Ik vind het allemaal heel relaxed overkomen. Het verkeer lijkt me geweldig: proberen een prachtige, dansachtige doorgang in te vinden, lopend of op de brommer.
En ik had al zo'n vermoeden: flikker die Lonely Planet maar gewoon weg. Meer gedoe dan genot is mijn ervaring.
Heb en houd het goed en blijf bloggen!
Fador

Wendy

Wat een bunnenkomer dit verhaal zeg!
Inderdaad de grote steden ontwijken en weg
Van die verkeersgekte. Lekker genieten samen en neem
Echt de tijd!! X

marieke

grappig dat hotel dat niet bestond...doet me denken aan...

Leuk je felicitaties voor Jonne, ik wist niet dat Boddie jarig was trouwens!!! Gefeliciteerd man!

geniet van jullie reis en...ontspan inderdaad! al de indrukken...dat moet je echt even verwerken! Ben blij dat het boekje jullie verder helpt! liefs Marieke en Jonne (heb jullie verhaal voorgelezen tijdens het koken!)

Hermien

Leuk jullie eerste belevenissen te lezen. Alsnog gefeliciteerd Boddie! Sterkte met de communicatie daar. Alles went. Weet ik uit ervaring...

Soll

Becak is een fiets taxi waarin een Indonesisch poppetje je door de stad vervoert en die officieel 10 cent per km kost, maar als je niet oplet je 5 euries voor betaalt :-) sjesos! Leuk al jullie reacties!

Eline

Pangandaran rulez!!! Ik zou er inderdaad gewoon nog even blijven... Surfen, verse ananas en op slippertjes naar 't strand; wat heeft een mens nog meer nodig?

Geniet ervan!

Liefs uit Amersfoort, Eline

Eline

P.S. Vergeet de verse vis bij zo'n klein tentje niet te bestellen... :-)

maartje V

mmmmmmmmmjaloers... vanuit de trein door grijs nederland! geniet van alles!! en vergeet niet: we leven in een genadig universum ;-)
liefs

Marijke

Jeetje Boddy&Soll, ik was zo meegenomen in jullie verhaal, het voelde zo alsof ik in Indonesie zat. En dan besef ik aan het einde van jullie verhaal dat ik nog steeds in Nederland ben...Jammer voor mij. Zo te lezen is jullie reis ontzettend avondtuurlijk. Jullie kunnen straks een boek schrijven. Mijn bestelling alvast voor het eerste exemplaar. Semoga sukses

Frits

Fijn wat gehoord te hebben. Hou je taai!